نوشتە را بهتر است این
گونە آغاز کنیم اساسا در شرایطی کە نمیتوان انتخابات، در یک سیستم دیکتاتور یا تمامیتخواە،
فرصتی برای تغییر قلمداد نمود ؟! در چنین شرایطی رأی دهندگانی کە بە سر صندوقهای رأی
میروند از چە حقی برخوردارند ؟ هدف از طرح انتخاباتی کە در پی آن تغییر در ساختار
قدرت حاصل نشود چیست؟ باید برای جواب این پرسش بە اهداف برگزاری یک انتخابات در یک
سیستم دیکتاتور پیبرد.
در سیستمهای تمامیتخواە کە قدرت بە اقتدار تبدیل نشده است و قدرت موجود نە تنها در دست کسانی محدود و یا در خدمت یک ایدئولوژی خاص است بلکە از مشروعیت اجتماعی نیز برخودار نیست.
سیستمهای دیکتاتوریت در دهەهای آخر سدەی بیستم و در این سدە، در تلاش بودند کە از طریق برگزاری انتخابات مهندسی شدە هم قدرت را از دست ندهند و هم مشروعیتی ظاهری را برای این قدرت غیرە مشروع کسب نمایند، تا از این طریق "قدرت سرکوب" سیستمهای خود را "اقتدار" تلقی نمایند.
پس هدف از برگزاری انتخابات در یک سیستم تمامیتخواە تنها "کسب مشروعیت برای سیستم حکومتی" است. در چنین سیستمی قدرت از مشروعیتی اجتماعی سرچشمە نمیگیرد بدین مفهوم کە مشروعیتی اجتماعی زمینەی کسب قدرت سیستم را فراهم ننمودە است پس آن سیستم، از هرگونە اقتدار مبرا است.
در سیستمهای تمامیتخواە کە قدرت بە اقتدار تبدیل نشده است و قدرت موجود نە تنها در دست کسانی محدود و یا در خدمت یک ایدئولوژی خاص است بلکە از مشروعیت اجتماعی نیز برخودار نیست.
سیستمهای دیکتاتوریت در دهەهای آخر سدەی بیستم و در این سدە، در تلاش بودند کە از طریق برگزاری انتخابات مهندسی شدە هم قدرت را از دست ندهند و هم مشروعیتی ظاهری را برای این قدرت غیرە مشروع کسب نمایند، تا از این طریق "قدرت سرکوب" سیستمهای خود را "اقتدار" تلقی نمایند.
پس هدف از برگزاری انتخابات در یک سیستم تمامیتخواە تنها "کسب مشروعیت برای سیستم حکومتی" است. در چنین سیستمی قدرت از مشروعیتی اجتماعی سرچشمە نمیگیرد بدین مفهوم کە مشروعیتی اجتماعی زمینەی کسب قدرت سیستم را فراهم ننمودە است پس آن سیستم، از هرگونە اقتدار مبرا است.
یک سیستم کە از طریق غیرمشروع قدرت کسب کردە است
و یا در تلاش است از طریق غیرە مشروع قدرت را در قبضە نگهدارد در صدد آن است این
قدرت غیرمشروع کسب شدە و یا این قدرت کە از مشروعیت خلع شدە است را مشروع جلوە دهد
تا قدرت خود را بە اقتدار تبدیل نماید. اصولا در چنین حالتی بهترین گزینە برای مشروع
جلوە دادن "قدرت" برگزاری "انتخابات مهندسی شدە " است.
انتخابات مهندسی شدە، انتخاباتی است کە نتیجەی آن را
سیستم حکومتی تعیین میکنند نە رای دهندگان ؛ سیستم تمامیتخواە، از طریق اعمال
قدرت اعم از قدرت سخت و نرم نتیجەی
انتخابات را بە یک نتیجە دلخواە خود تبدیل میکند .
چگونگی تبدیل نتایج انتخابات بە نتایج مورد نظر سیستمهای تمامیتخواە از سیستمی بە سیستم دیگر متفاوت است. اما از یک جوهرە برخوردار است. در یک انتخابات مهندسی شدە آنچە یک اصل غیرە قابل انکار است،"اعمال قدرت در راستای تعیین نتایج مورد نظر سیستم حاکمیت است".
برای واکاوی این اصل باید اظهار کرد، سیستمهای تمامیتخواە همزمان در تلاشند قدرت خود را هم برای "کسب مشروعیت" از جامعە و هم برای "نگهداری این قدرت" بکار گیرند. پس باید گفت یک سیستم تمامیتخواە در شرایطی کە میخواهد با برگزاری "انتخاباتی مهندسی" شدە مشروعیتی برای خود از جامعە کسب نماید همزمان این سیستم قدرت خود را در جریان این انتخابات برای "تحقق نظر دلخواە " کە همان قبضە قدرت است ، بکار خواهد گرفت.
نکتەی کلید بحث در این مسئلە است آنچە یک انتخابات را از یک فرصت برای اعمال خواستەی جامعە در قدرت بە انتخاباتی مهندسی شدە تبدیل مینماید وجود "قدرت قهریە" است، قدرتی کە در راستای نگهداری قدرت در دست سیستم اجراء کنندە انتخابات اعمال میشود. بە مفهوم دیگر سیستم موجود در جامعە، قدرت خود را در راستای اعمال خواست جامعە بکار نمیگیرد، بلکە آن را در راستای خواست خود سیستم و نگهداری قدرت بکار میبرد.
در چنین شرایطی است کە گزینەی مهندسی انتخابات مطرح میشود یعنی در حالتی کە سیستم تلاش نماید، قدرت خود را برای کسب نتایج دلخواە از یک انتخابات بکارگیرد، آن انتخابات، مهندسی شده تلقی میشود و رأی دهندگان یک انتخابات مهندسی شدە در واقع قبل از آنکە تابع خواست، نیاز و دیدگاە خود باشند تابع یک "قدرت قهریە" از طرف سیستم هستند.
این مسئلە را اگر واضحتر مطرح نمایم باید گفت آنچە رأی دهندگان را در یک سیستم تمامیتخواە و یک انتخابات مهندسی شدە برای رأی دادن قانع میکند؛ فرصت تلقی کردن آن انتخابات برای تغییر در سیستم و یا تائید سیستم موجود نیست، بلکە ترس از "قدرت قهریەای" است. قدرتی کە سیستم آن را در راستای تعیین نتایج انتخابات نیز بکار میگیرد.
چگونگی تبدیل نتایج انتخابات بە نتایج مورد نظر سیستمهای تمامیتخواە از سیستمی بە سیستم دیگر متفاوت است. اما از یک جوهرە برخوردار است. در یک انتخابات مهندسی شدە آنچە یک اصل غیرە قابل انکار است،"اعمال قدرت در راستای تعیین نتایج مورد نظر سیستم حاکمیت است".
برای واکاوی این اصل باید اظهار کرد، سیستمهای تمامیتخواە همزمان در تلاشند قدرت خود را هم برای "کسب مشروعیت" از جامعە و هم برای "نگهداری این قدرت" بکار گیرند. پس باید گفت یک سیستم تمامیتخواە در شرایطی کە میخواهد با برگزاری "انتخاباتی مهندسی" شدە مشروعیتی برای خود از جامعە کسب نماید همزمان این سیستم قدرت خود را در جریان این انتخابات برای "تحقق نظر دلخواە " کە همان قبضە قدرت است ، بکار خواهد گرفت.
نکتەی کلید بحث در این مسئلە است آنچە یک انتخابات را از یک فرصت برای اعمال خواستەی جامعە در قدرت بە انتخاباتی مهندسی شدە تبدیل مینماید وجود "قدرت قهریە" است، قدرتی کە در راستای نگهداری قدرت در دست سیستم اجراء کنندە انتخابات اعمال میشود. بە مفهوم دیگر سیستم موجود در جامعە، قدرت خود را در راستای اعمال خواست جامعە بکار نمیگیرد، بلکە آن را در راستای خواست خود سیستم و نگهداری قدرت بکار میبرد.
در چنین شرایطی است کە گزینەی مهندسی انتخابات مطرح میشود یعنی در حالتی کە سیستم تلاش نماید، قدرت خود را برای کسب نتایج دلخواە از یک انتخابات بکارگیرد، آن انتخابات، مهندسی شده تلقی میشود و رأی دهندگان یک انتخابات مهندسی شدە در واقع قبل از آنکە تابع خواست، نیاز و دیدگاە خود باشند تابع یک "قدرت قهریە" از طرف سیستم هستند.
این مسئلە را اگر واضحتر مطرح نمایم باید گفت آنچە رأی دهندگان را در یک سیستم تمامیتخواە و یک انتخابات مهندسی شدە برای رأی دادن قانع میکند؛ فرصت تلقی کردن آن انتخابات برای تغییر در سیستم و یا تائید سیستم موجود نیست، بلکە ترس از "قدرت قهریەای" است. قدرتی کە سیستم آن را در راستای تعیین نتایج انتخابات نیز بکار میگیرد.
پس
در ساختارهای توتالیتر و انتخابات مهندسی شدە "رای دهندە" ابزاری است کە
از طریق قدرت قهریە و قدرت نرم هدایت
میشود تا در راستای اهداف ساختار قرار
بگیرد در چنین شرایطی رای دادن از یک حق شهروندی بە یک تکلیف یا تعهد در برابر
ساختار تمامیتخواە تبدیل میشود. و عدم اداء این تعهد میتواند جرم تلقی گردد و مشخص
است کە جرم ، جریمە در پی خواهد داشت.در چنین شرایطی اکثریت رای دهندەگان برای
فرار از جریمە احتمالی صندق رای را انتخاب میکنند پس انتخاباتی کە از حق بە تکلیف
تبدیل شود رای دهندە نیز از شهروند بە مکلف تبدیل میشود و عدم اداء تکلیف میتواند
جریمە در پی داشتە باشد
جدا از این مسئلە در انتخابات مهندسی شدە رای دهندە
نە تنها نتیجە انتخابات را تعیین نخواهد کرد بلکە رفتار رای دهندە بخشی از مهندسی انتخابات است، بدین مفهوم کە ایدالترین نتیجە
برای یک انتخابات مهندسی شدە تعیین نتیجە دلخواە سیستم قبل از شمارش آرا است، نە تغییر در شمارش آرا،
پس هدف اول یک انتخاب مهندسی شدە هدایت رای دهندە بە سمت انتخاب دلخواە سیستم است
در واقع رای دهندە هم باید تکلیف را اداء نماید و هم باید نیت ساختار را مدنظر
داشتە باشد.
چگونە یک سیستم میتواند رای دهندە را بە سمت انتخاب
دلخواە خود هدایت کند؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر