روحانی دیروز در ورزشگاە استقلال
سنە سخنرانی کرد و مقدمە سخنرانی وی بدین شرح بود : "کردستان؛سرزمین
دلاورخیز، سرزمین زیبایی های طبیعی و فرهنگی ایران سربلند، سرزمین پیروان رسول خدا
و قرآن مجید، سرزمین پیروان امام صادق(ع) و سرزمین پیروان امام شافعی، سرزمین
مقاومت و ایستادگی و نمونهای ماندگار از میهندوستی ایران عزیز است. همه دلاوران
بزرگی که در طول هشت سال دفاع مقدس در این سرزمین در کنار مردم عزیز کردستان و
پیشمرگان کرد مسلمان ایستادگی کردند و همه دلاوران این سرزمین آباد و سرسبز و بیشه
شیران کردی، همواره از سرزمین ایران دفاع کرده و دیدهبان دقیق ایران زمین بوده
اند پس درود و سپاس بر همه دیدهبانان ایران.
زنده باد کردستان با افتخار و
دلاور، «بژی کردستان». کردستان سرزمینی که همواره رأی به مردمسالاری و اعتدال
داده است. کردستان سرزمینی که در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ با ۷۲ درصد رأی به مسیر اعتدال و تعامل، حماسه
آفرید. کردستان عزیزی که رأی به امید در مسیر تدبیر داد. این دولت در برابر عظمت
کردستان و مردم کردستان سر تواضع فرود میآورد و همه توان خود را برای توسعه
کردستان عزیز بکار خواهد گرفت"[1]
در این بخش از سخنرانی روحانی دو
مسئلە حائز اهمیت است:
١: مرزدار خواندن کورد
٢: مسئلە رای دادن کوردها
در انتخابات
در فرهنگ سیاسی ایران، کوردها را
"مرزداران غیور" مینامند این در حالی است کە کوردها تنها ملتی نیستند کە
سرزمین آنها با مرزهای ایران منطبق است اما تنها ملتی هستند کە با این اصطلاح نامگذاری
میشوند؛ واقعیت این است بکار بردن اصطلاح "مرزدار غیور" برای کوردها در
برابر خواست "حق استقلال" و "حق تعیین سرنوشت"، جنبش کوردستان مطرح میشود و مطرح کردن شعار"
مرزدار غیور" از طرف حسن روحانی رئیس جمهور کنونی جمهوری اسلامی در واقع
تاکید بر مخالفت با جنبش کوردستان و نیز تاکید بر ادامە سیاستها دولت و رژیمهای
گذشتە ایران در قبال جنبش کوردستان است.
مسئلە دوم مسئلە رای دادن مردم کوردستان است
روحانی اولین مسئول ایرانی است کە رسما اعلام کردە " مردم
کوردستان هموارە رای بە مردم سالاری و اعتدال میدهند"
از انتخابات دورە پنجم ریاست جمهوری در ایران تا
اکنون در آرا ماخذە مردم کوردستان نکتەای حائز اهمیت وجود دارد کە این جملە روحانی
اشارە بە همان نکتە است، در ٦ دورە انتخابات ریاست جمهوری در ایران کوردها بە شخصی
رای دادەاند کە نظام تبلیغات جمهوری اسلامی وی را کاندیدای تحمیلی، غیرە اصولگرا و
کاندیدای مخالف سیاست علی خامنەای خواندە است.
این نوع رایدادن در واقع دو
مفهوم را در بر دارد:
١: جمهوری اسلامی در کوردستان نتوانستە است
گفتمان واقعی خود کە اصولگرایان حامی آن هستند را جا بیندازد.
٢: کوردها انتخابات را فرصتی برای تغییر حداقلی
قلمداد میکنند و بە این امید هستند کە با رای خود تغییراتی هرچند کم را در ساختار
رژیم ایجاد نمایند.
پس در واقع کوردها در تلاشند بە خواستەهای خود بە
هر شیوەهای ممکن نزدیک شوند و این بدان مفهوم است کە جمهوری اسلامی علیرغم
تبلیغات گستردە علیە حقوق هویتخواهی و اتنیکی هنوز نتوانستە است ملت کوردستان را
از خواستهای خود دور نگهدارد.
نکتە بجاماندە در این قسمت این است کە
روحانی باید در سخنرانی خود بە بیانیەی شمارە ٣ خود کە در "مورد حقوق اقلیتهای
دینی و قومی" بود و همچنین اصلهای از قانون اساسی جمهوری اسلامی کە معوقە
هستند اشارە میکرد اما علیرغم اینکە روحانی و گروهش خواهان کسب رای اكثریت در
انتخابات مجلس هستند اما وی در سخنرانی خود در سنە هیچ اشارە بە حقوق شهروندی و
اتنیکی و آیینی نکرد.
در مقابل آن هم فعالین سیاسی کوردستان کە روحانی
را متفاوت قلمداد میکنند، هیچ نقدی از نحوە سخنرانی وی دال بر عدم
اشارە بە حقوق اتنیکی و آیینی نکردەاند. این در حالی است کە همان فعالین حضور ملت
کوردستان بر صندوق آرا را حاصل مشروعیت خود میدانند، مسئلە جای نقد در همین نکتە
است کە فعالین با تبلیغ احقاق حقوق حداقلی اتنیکی و آیینی رای را برای ریاست جمهور
جمعآوری میکنند؛ اما بر اساس رفتار بعد از انتخابات انگار این فعالین خود
را در برابر دفاع از خواستەهای حداقلی ملت کورد مسئول نمیپندارند و پیگیری
مطالبات اتنیکی و آیینی کوردها را مسئولیت خود قلمداد نمیکنند.
در بخش آخر این نوشتە باید بە مسئلە سنی خواندن
کوردها اشارە کرد روحانی باری دیگر با سنی خواندن کوردها تلاش کرد مطالبات اتنیکی
و هویتخواهی کوردستان را بە آیین سنی مرتبط نماید تلاشی مذبوحانە و در عین حال
تفرقەبرانگیزانە است کە چندین سال است سران جمهوری اسلامی آن را سرلوحە کار خود
قرار دادەاند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر