ترور توسط جریانات
اسلامی در اروپا یک مسئلە جدید نیست بلکە حداقل از آغاز قدرت گرفتن جمهوری اسلامی
جریانات تندرو اسلامی و گاها عربی در قلب اروپا ترورهای انجام دادەاند در این میان
نگاهی بە ترورهای انجام شدە توسط جمهوری اسلامی در اروپا و آمریکای شمالی بیندازیم،
عبدالرحمان قاسملو-وین، محمد صادق
شرفکندی_برلین، علی اکبر طباطبایی_مریلند-آمریکا، شاپور بختیار-پاریس، کاظم
رجوی_کوپە-سوئیس، عبدالرحمان برومند_پاریس
این افرادی کە در بالا از
آنها اسم بردە شدە از مخالفین جمهوری اسلامی و همچین مخالف قدرت گرفتن جریانات
اسلامی در ایران بودند، افراد فوق از طیفهای فکری متفاوت و گاها حتی متضاد هستند
اما آنها سە مشخصە یکسان داشتند:
١: در اروپا تحصیل کردە و ارزشهای اروپای اعم از
دمکراسی ، حقوق بشر ، پلورالیزم و ... را کاملا قبول داشتە و در جامعە خود بە
دنبال شبیهسازی همان ارزشها بودند.
٢: آنها معتقد بە جدایی دین از سیاست و بە تبع
آن از مخالفین جریانات اسلامی بودند.
٣: در جامعە خود از ارزش و قدرت اجتماعی برخوردار
بودە و میتوانستند هرکدام بخشی از ایران را متحد کند و قدرت اجتماعی خود را بە
قدرت سیاسی و قدرت تغییر دهندە جامعە ایران در راستای ارزشها غربی و فاصلە گرفتن
از رادیکالیسم اسلامی ترجمە کنند.
آنها در یک فاصلە زمانی سە
سالە، همراە بسیاری دیگر در قلب اروپا توسط عوامل "تندرو اسلامی" و یک "حکومت
اسلامی" ترور شدند، جامعە اروپا و
جامعە فکری آن هیچ واکنشی بە ترور این افراد از خود نشان نداد و ترور آنها را
تسویە حساب خونین خاورمیانەی تفسیر کردە در حالی کە این ترورها جنگی بین "ارزشهای
اسلامی" و "غربی" بود و دولتهای حاکمە اروپا ترورها را بە فرصتی
برای کسب امتیازات نفتی و اقتصادی تبدیل کردەاند در این میان آنچە اهمیت نداشت
ارزشهای فکری افراد ترور شدە بود، کە دست برقضا این ارزشها را در جامعە غرب یادگرفتە و
همان ارزشهای بود کە غربیها جامعە خود را بر آن بنانهادە بودند و در برابر افراد
"ترورکنندە" کسانی بودند کە ارزشهای کاملا متضاد با جامعە غرب را داشتند
و با ارزشها غربی در جنگ بودند.
در یک کلام اروپایها در مسئلە انتخاب حمایت از ترویج
ارزشهای جامعە خود و کسب امتیازات اقتصاد، گزینە کسب امتیازات اقتصادی را انتخاب
کردە و همین مسئلە زمینەساز آن شد در کشورهای اسلامی جریاناتی کە معتقد بە ارزشهای
غربی بودند در موضع ضعف قرار گیرند و هم جریانات رادیکال اسلامی جسارت تکرار چند
بارە ترور در غرب را بە خود بدهند. از همین طریق در جامعە خود قدرت را بیشتر قبضە
کردند و پایگاە اجتماعی خود را با سرکوب گروههای معتقد بە ارزشهای غربی تقویت
کردند.
گروەهای اسلامی یادگرفتە بودند آنها میتوانند
با کمترین هزینە در اروپا ترور انجام دهند و "آب از آب تکان" نخورد بە
یاد داشتە باشیم کە جریانات اسلامی اعم از رادیکال و میانەرو در مسئلە انتخاب "کسب
اقتصاد" و "ارزشهای اسلامی" آنها گزینە، ارزشهای اسلامی را انتخاب
میکنند، بدین مفهوم کە در همە شرایط آنها اقتصاد را خادم ارزشهای خود تلقی میکنند
نە برعکس آن؛ اما جامعە غربی حداقل در خاورمیانە ارزشهای خود را قربانی اقتصاد
کردەاند، کشورها غربی و اتاق فکرهای غرب، تا جای از ارزشهای جامعە خود در کشورهای
اسلامی دفاع کردەاند کە با امتیازات اقتصادیشان در تضاد نبودە باشد، حتی "فرد"
غربی نیز چنین رفتاری داشتەاند و دارند؛ بە فروش اسلحە، حمایتهای سیاسی از رژیمهای
دیکتاتور ، فروش سلاحهای کشتار جمعی، و معادلات انرژی نگاە کنید در این معادلات کە
اقتصاد دست بالای دارد ارزشهای غربی حضور ندارد، داعش را ببیند با ماشینهای ساخت
غرب و با اسلحە غرب ترورها و کشتارها را انجام میدهند، شاید بگویند این مسئلە
دیگری است، کسی کە سلاح بە داعش میفروشد از این مسئلە آگاە نیست کە سلاح برای داعش
فرستادە میشود، هرچند سلاح غیرەقانونی برای کشتار خریداری میشود نە دفاع، ویا شاید
بگوید امکانات و تسلیحات نظامی داعش از
ارتش عراق و سوریە گرفتە شدە است؛ اما حداقل امروز مشخص شدە است کە داعش از
تسهیلات اینترنتی کە توسط کمپانیهای غرب فراهم میشود، برای عضوگیری و پخش افکار
خود استفادە میکند، این مسئلە چە توجیهە دارد؟
جدا از این مسئلە دست بر اتفاق سلاحهای غربی
حداقل در ٤٠ سال گذشتە بە ارتشهای دیکتاتور فروختە شدە است و آنها را برای سرکوب افرادی بکار بردەاند کە در
تلاش برای ترویج ارزشهای غربی در کشورهای خود بودەاند؛ این مسئلە هم نشاندهند آن
است کە غربهای ارزشهای خود را تنها برای خود میخواهند نە برای جامعە دیگر.
در شرایط کنونی کە ترور توسط گروههای اسلامی جامعە
غرب را نیز نشانە گرفتە است دولتها و اتاقهای فکری غرب تنها یک گزینە در دست
دارند بجای تلاش برای کسب منافع اقتصادی در خاورمیانە از ارزشهای خود در این منطقە دفاع کنند، هرچند
ترورها و سرکوب وسیع افرادی کە باور بە ارزشهای غربی داشتند چنان وسیع بودە کە
باید گفت در شرایط کنونی جامعەی خاورمیانەی کە باور بە شبیەسازی ارزشهای غربی در
کشورهای خود دارد از قدرتی سیاسی و مشروعتی اجتماعی آنچنان برخوردار نیست کە حتی
اگر تقویت شود بتواند جامعە خود را بە سمت جدای از رادیکالیسم اسلامی سوق دهد.
نویسندگان:
علی اسماعیل نژاد / ک-ف
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر